Johanna Devaliant

lektör och skrivcoach

Lyssna gärna, här finns en salig blandning av tips, tankar och reflektioner kring författarskap och skrivande.

Lektörspodden


Här gästade jag tillsammans med min skriv- och poddkompis Nina De Geer Lektörspodden för att prata kring feedback. Vill du veta hur jag tycker det är att lämna in mitt manus för respons, och samtidigt höra vad jag tänker om att jobba som lektör så kan du lyssna här.






Debutera eller Dö


Jag och Nina De Geer tyckte att det saknades en podd om allt som är före bokkontraktet. Därför drog vi i gång Debutera eller dö – podden om kampen att romandebutera. Här pratar vi om allt slit, ångesten, om att fortsätta skriva och tro på sig själv även när ingen annan gör det.  Vi blev så uppeldade över det här att vi bestämde oss för att göra podden tills åtminstone en av oss får sitt manus antaget hos förlag. För vi tänker debutera – eller dö!


Lyssna gärna!

I första avsnittet pratar vi om True Grit - uthålligheten, driften, fighting facet som behövs för att uppfylla drömmen om att romandebutera. Vi råkar slå vad om att göra podden tills en av oss blir antagen hos förlag och pratar ännu mer om ångesten över att lägga så mycket tid på något som förefaller omöjligt. Hur ska vi ta oss igenom nålsögat, och tycker Tabitha King att det är kul att testläsa Stephens alla tusensidiga manus? Vi pratar om ensamhet och att yla mot månen som en klyschig Hells Angels-tatuering, och om att gå fram till sin författaridol för att säga: ”om du kan bli författare, då kan jag också det.” Mycket dårskap alltså.

I avsnitt två provar vi att åka bort för att skriva och pratar om motstånd och frestelser, om att det kan vara lika svårt att skriva i ett kloster som under stambytet i lägenheten. Vi pratar om att det inte bara går att ta en banan när man får höra att man borde ta bort en karaktär, eller ännu värre när man blir refuserad, man måste även få ligga en stund i fosterställning. Hur känsliga är vi för ställtider och hur svårt är det att ta sig tillbaka efter motgångar? Vi pratar om vår idealisering av öde öar och källarhålor, och om att skrivtid skiljer sig från annan tid. Här luftasen hel del tillkortakommanden.

I avsnitt tre pratar vi om att våga drömma - mot alla odds - och tar in professionell hjälp av författaren och karriärväxlaren Kajsa Franchell kring hur vi ska tänka, fokusera och hålla oss i rörelse mot våra mål att bli antagna författare. Vem tror Kajsa ska vinna vadet, och spelar vår bakgrund och våra värderingar någon roll? Vi råkar spoila slutet på La La Land och finner tröst i ny framgångsforskning om vikten av att kunna misslyckas om man vill leva sin dröm.

Vi krisar loss och pratar pinsamheter och tvivel och ångesten kring följebrevet. Om att vara så desperat på författardrömmen att man skryter om att man är ”snygg enligt andra.” Vi frossar i refuseringsbrev och pratar bortom bra och dåligt med Carl Johan De Geer som råder oss att hitta någon som tycker det man gör är värdefullt, medan man fortfarande är i livet. Det handlar om att fortsätta på sin idé och göra sin egen grej – no matter what.

Vi pratar majångest, redigering och en jädra massa story. Vi benar ut var vi ligger till när det gäller vadet och använder dåliga metaforer som gröt och ballonger när vi snackar om våra misstag och insikter kring hur man får ihop sin bok. Och så pratar vi om att det finns saker som man måste göra även om det är farligt. Som att VÅGA skicka in. Annars är man faktiskt bara en liten lort.

Vi pratar om slumpen och attraktionslagen och trappar upp sökandet efter denne någon som tycker att ens projekt är värdefullt. Vi prövar olika metoder för att försöka befinna oss på rätt plats vid rätt tillfälle (och säger sanningen på efterfest) och så pratar vi med Henrik Wennesund som slog upp tidningen och hittade en krönika i DN om sin egenutgivna bok av ingen mindre än augustprisvinnaren Lena Andersson. Det handlar om att fånga chansen. Håll i er!


#7 är ett avsnitte då vi pratar om att skriva om kärlek och erotik. Vi fördjupar oss i romantisk litteratur och pratar om the game när man sitter och väntar på att telefonen ska ringa, samtidigt som man vill verka lite svåråtkomlig och lyckad  utan det hett efterlängtade bokkontraktet. I hopp om att förstå hypen med Fifty shades of Gray gav vi oss ut på research i den ljumma Stockholmsnatten, och så möter vi  Alexandra Appelqvist som satte sig stjälp vid rodret och debuterade med hjälp av Type and Tell. Låt dig inspireras!

Just när vi trodde att vi skulle blomma ut av kreativitet och drömmen om att få skrivtid äntligen slår in så skiter sig allting. Därför såg Debutera eller Dö inget annat val än att kalla in en drillsergeant i form av yrkesofficeren och skräckförfattaren Anders Fager för en annorlunda sommarspecial. Det handlar om att att inte ge sig, och så fördjupar vi oss i att göra research och skriva trovärdigt om olika miljöer. Inget avsnitt för dig som helst vill slappa i hängmattan.

Att ha någonting att säga är temat i vår somrigaste sommarspecial, späckad med både radioteater, augustprisnominerade Charlotta von Zweigbergk och stjärndebutanten Anna Tell som gjort en debutsuccé med sin bok Fyra dagar i kabul. Vi pratar om att vilja berätta något, om skrivprocessen och hur man förädlar sitt manus. Och så klart om att aldrig, aldrig ge upp! Hopp om inspiration i detta avsnitt alltså.

En bubblig crimetime-special där vi spanar, minglar och pratar med författarstjärnorna på plats under årets deckarfestival i Visby. Vi möter Anna Jansson som skrivit 47 böcker (!) varav 17 böcker om gotlandspolisen Maria Wern, och så pratar vi genomslagskraft med kriminologen Jenny Rogneby som är aktuell med sin tredje bladvändare om den okonventionella brottsutredaren Leona Lindberg.


Vad krävs för att debutera i en tid när författare är kändisar, och hur länge kan man egentligen fortsätta försöka? I det tionde avsnittet stöter och blöter vi de stora frågorna … Ett berusande sommaravsnitt.

Skrivhösten är här med besked så vi checkar in på rehab för nya recept på skrivandets plågor med  jourhavande författare och skrivdoktor Tove Alsterdal, vars unika deckare översatts till nitton språk. Vi pratar om att vara nyrefuserad och sörja projekt, om konsten att börja om, och hur man kan plocka upp sig själv när redigeringen går ungefär går lika bra som en pappersstrimlare. Det handlar som vanligt om att fortsätta, men också om att ge det tid. Varmt välkommen till ett nytt skrivkrisavsnitt med Debutera eller Dö, den här gången närmare dö-stadiet än någonsin.

Dags för ett avsnitt om mental träning för kreativa människor! Vi möter en yogi och en hjärnforskare och pratar om olika sätt att fintrimma oss mentalt på den långa, brokiga (och ofta motiga) vägen mot ett långsiktigt mål. Först åker vi på retreat hos Sara Flumé där vi pratar om tankens kraft och hur vi kan arbeta med oss själva för att må bra, eller åtminstone bättre, även när allt är skit. Därefter blir det hjärnboost med läkaren och forskaren Katarina Gospic som hjälper oss att förstå hur vi människor påverkas av våra förväntningar. Det handlar om att fortsätta simma, även när det gör ont.

Niklas Leavy berättar om arbetet med debutromanen Nattviol som förlagen nappade på inom ett par timmar(!) Niklas tar oss med på färden och kommer med ovanligt många bra och handgripliga råd till alla som skriver i egenskap av sina två roller som författare och utgivningschef. För er som skriver kriminalromaner passade vi även på att ringa upp Andreas Ek för att prata fallgropar med en äkta författarpolis. Det blir ett matnyttigt avsnitt även för alla som funderar på sin story, för visst handlar det egentligen aldrig om vem som är mördaren?

Det tog över tio år och sex skrivna manus innan Elin Säfström fick det hett efterlängtade samtalet från förlaget, men nu har hon både debuterat och skrivit en hyllad uppföljare. Elin berättar vad hon lärt sig och vilken superkraft hon haft med sig på vägen. Vi möter även manusförfattaren Alex Haridi och pratar mer om hur författare kan använda sig av dramaturgi. Det handlar om förväntningar, och om varför, varför, varför?! Och så mumsar vi tomteskum.


Vi pratar postmodernt skrivande med författaren, litteraturskribenten och bokbloggaren emeritus Helena Dahlgren som är aktuell med romandebuten Orkidépojken. Ett riktigt nördarnas revansch-avsnitt där vi går in på allt från popkulturinfluenser till hur Helena på egen hand lockat till sig en handfull förläggare för även om det känns trögt i början så kan det gå. Det handlar om att  – to thine own self be true – pulka eller no pulka!


Vi möter skådespelaren Johan Ehn som debuterat med Down Under, en roman om att åka runt halva jordklotet för att hitta sig själv. Det blir prat om press och process och om allt det skitjobbiga med att fortsätta försöka fast clownen slutat le. Och om att baka tårta.


Dags för ett kickavsnitt för alla huvudet i väggen-stångare. Nina blir katatonisk över en omarbetning medan jag är på kick-off i fjällen och raggar upp en föreläsare. Det blir prat om depp och pepp i skrivandet med beteendevetaren och retorikern Ami Hemviken som just korats till årets talare. Och så möter vi Lin Jansson som debuterar med ”Ragga som du shoppar” – en rolig bok om det värsta av allt.

Vi pratar om dikt, spoken word och uttryckssätt med poeterna Yolanda Bohm och Mats Söderlund. Utvikningar om existenskrisen i författarjaget pågår som vanligt i eskalerande skala. Författaruppläsningar ur Yolandas debut ”Ikon” (2018, Brombergs) och ur Mats diktsamling ”Komage” (2008, Albert Bonniers). "Jag ringer inte Bob Hansson" är ett avsnitt om vikten av att våga vara brand - om nu det uttrycket finns?

Vi möter två författare som arbetar i Bonnierhuset. PR-proffset Marie Björk berättar om arbetet med sin senaste bok ”Vi ska ha barn”, en handbok i jämställt föräldraskap, och om hur det är att jobba med marknadsföring av nya böcker och författare. Förläggaren Charlotte Aquilonius på Albert Bonniers berättar om det egna arbetet med skräckäventyret och debutromanen ”Här kommer natten”. Och naturligtvis blir det också prat om livet på förlag.

Jag söker psykologhjälp för några anonyma skrivande kompisar och får svar av leg. psykolog Jonas Hjalmar Blom som debuterat med Förvaltningen, en dråplig roman om livet på en arbetsplats i offentlig sektor. Och Mariette Lindstein kommer till studion och pratar om sitt författarskap och om livet under och efter sekten. Det handlar om att är det inte bra än så är det inte slut!


Vi gör bort oss på en pressintervju med amerikanska succéförfattaren Tomi Adeyemi som vid 24 redan gjort internationell debutsuccé med första boken i Children of Blood and Bone-serien som också ska bli Hollywoodfilm. Sen skärper vi oss och gör nystart i ljudstudio med Ninni Schulman aktuell med spänningsromanen Bara Du och pratar mer om skrivprocessen och om hur man tar sig ut ur gropen.

En feelgood-special som blir sommarskola med debutanten Veronica Linarfve och veteranen Åsa Hellberg. Vi pratar om ljus och mörker och detta med att ”feel good”, och så klart om att SKRIVA och om deras nya böcker ”I huvudet på Miss Lyckad” och ”Ett oväntat besök”. Ett mycket matnyttigt avsnitt, som en hel skål fylld med smultron.


När förläggarna är borta dansar Nina och jag på bordet! Först träffar vi författarduon Henrik Karlsson och Tiina Nevala som skrivit relationsromanen ”Såna som oss” som utspelar sig i den svenska förlagsvärlden. Och så träffar vi Stina Jackson, som skrivit den högt prisade spänningsromanen Silvervägen, uppe på Albert Bonniers förlag. 

Vi krälar vidare i krisernas träsk och pratar om metaforer, motgångar och psykopater. Till vår hjälp har vi Christina Erikson som är aktuell med Din vän Forsete, och Anna Bågstam som skrivit Ögonvittnet och Stockholm Psycho. Medan vi försöker lösa livets gåtor pumpar blodtrycksmaskinen på i bakgrunden, ett avsnitt om livet!


En brötig bokmässespecial där vi spanar, minglar och poddar på konstiga ställen. Vi börjar med att testa hisspitchar med Jenny Gromark Wennberg som debuterar med Kämpa tjejer! I vimlet fångar vi sen Sofia Ymén, Marianne Lindberg De Geer med sin förläggare Dorotea Bromberg, och så låser vi in Emelie och Henrik Schepp på en handikapptoalett. Allt detta mellan räkmackor och skumpa och ett besök på stamstället Donken.


Vi pratar språk och skrivande med svenskläraren och författaren Mattias Edvardsson vars senaste bok ”En helt vanlig familj” sålts till 30 länder. Och så frågar vi Sara Lövestam, aktuell med ”Grejen med ordföljd”, om sina bästa språkråd för alla som vill debutera. I slutändan handlar det om att ha jävligt kul. Inget annat funkar!

Vi börjar på sparlåga i en Peugeot 308 men hittar värme och ljus på Riddargatan där vi möter Anne-Marie Schjetlein som skriver spännings- och relationsromanerna om kirurgen Andreas Nylund. Och så får vi träffa Edit Künstlicher, PR-agent och VD på Edit K som kan det här med att marknadsföra författare. Det handlar om att vara äkta until you make it.

Nina och jag inleder branschfasen med att söka räddning hos Jonas Axelsson som suttit på de flesta stolar i den svenska förlagsvärlden innan han gick över till en dansk och startade bokförlaget Polaris. Det handlar om att lära sig läsa för att lära sig skriva, och om något så krångligt som att hitta svaret inom sig. Vi pratar också om Karins Smirnoffs Augustnominerade debut, Jag for ner till bror, och får höra några rader ur Karins följebrev. Missa inte!


Ett lekfullt avsnitt på Ordfront med skräckförfattaren John Ajvide Lindqvist som skrivit Misslyckas igen, misslyckas bättre – en lakonisk tankesamling kring skrivandets fest och fasa. Det handlar om att vara i en öken och framställa skulpturer, och en del om Ninas och min brist på Tabithor. Och sömntabletter.